Thursday, October 2, 2008

Gode film siden 2001

Jeg har haft en diskussion kørende med en fotograf på redaktionen i en uges tid nu. Hun kom til at sige, at hun ikke syntes, der havde været nogen gode film siden "Black hawk down" i 2001.
Jeg var ikke enig - og det er hun vist heller ikke mere.

Her er en top ti over spillefilm, jeg lige kan huske siden 2001, som jeg har set, der er gode/fede/originale/herrenice (i tilfældig orden):

* Match Point
* Last king of scotland
* De andres liv
* Dogville
* Batman - The Dark Knight
* Pianisten
* Evigt solskin i et pletfrit sind
* Sin City
* Hotel Rwanda
* Mystic River

Ringenes Herre og Kill Bill, vil nogen nok mene, burde være med, men dem er der ikke blevet plads til - desuden er den første Ringenes Herre (den bedste) lavet i 2001 og falder altså uden for kategori.

Hvad byder i?

4 comments:

Christian said...

Bestemt ikke en dårlig liste. Generelt så er Top 10-lister sgu undervurderet. Det ved man, hvis man har set High Fidelity. Det er faktisk sjovt at liste ting op. Hovedpersonen i Erlend Loes 'Naiv Super' laver stort set ikke andet. Nå, men her er et bud. Mener de alle er efter 2001. Det er i al fald nogle film af nyere dato, som har gjort indtryk på mig og nogle af dem har betydet en del for mig:

- Heart of Gold
- The Departed
- City of God
- I’m not there
- Mulhulland drive
- Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain
- The Prestige
- Control
- V for Vendetta
- Der Untergang

Hvis man giver frit slag, hvordan vil jeres All time Top 10 se ud?

Martin Korsbak Madsen said...

Ehm... mine fem cents, som de siger, er:

Stærkt inspireret af jeres lister:

- The Departed
- Sin City
- V for Vendetta
- The Dark Knight
- Kill Bill 1 + 2
- Pan's Labyrinth
- Efter Brylluppet
- King of Scotland
- Der Untergang

Og på en stærk 11. plads: Happy Feet.

Mathias Østerlund said...

All time top ti - den er jo umulig, Harald! - og tak for at du ikke tager en eneste film fra min top ti med (idiot! Snob!).

Nå her er et forsøg på en umulig opgave.

- Godfather
- Memento
- The Big Lebowski
- The Shawshank redemption
- Taxi driver
- Pulp Fiction
- Festen
- The Last Waltz
- Snatch
- The Boondock saints

Arhhh - jeg kunne jo lave en anden liste med stort set ti helt andre film. Men begrænsning er jo en kunst.

Over to you, bam-bam-guys.

Christian said...

Sorry Tyksen, det var ikke for at negligere din liste. Ja, det er næsten en pervers opgave, men her er et forsøg. There you go:

- American Beauty
- Godfather
- Shawshank Redemtion
- The Good, the Bad and the Ugly
- The Usual Suspects
- The Big Lebowski
- Goodfellas
- Pulp Fiction
- La vita e bella
- The Last Waltz