Monday, November 23, 2009

Det europæiske år

Kære læsere og medbloggere

Jeg vil først og fremmest takke for invitationen til at skrive med. Jeg har hidtil været en ivrig læser, og ser frem til at bidrage mere aktivt fremover, til klasen. Min chef siger jeg ikke kan finde ud af at sætte kommaer, men det må I finde jer i. ,

Sådan som jeg ser det, handler denne blog mest om kultur, selvom den hedder den kreative klase. Som expat i Bruxelles, oplever man også diverse kulturelle indslag, jeg kunne skrive om. Jeg ville egentlig have skrevet om en serie bøger jeg er i gang med, af manden over dem alle: Dan Turrell. Det har jeg dog valgt at udskyde, til fordel for et spørgsmål der kombineres med mit arbejde her i Bruxelles – sådan at Martin også får noget for sine forældres kontingent til DLF.

Handler den kreative klase kun om kultur, eller omhandler den også de ting man normalt associerer med den kreative klasse?

Jeg spørger fordi, jeg i dag har været til en konference i anledning af at det er det europæiske år for kreativitet og innovation (og design), som jeg er helt sikker på at I godt vidste det var.

Jeg blev sendt til konferencen i dag, i den tro at man (bl.a.) ville snakke om hvordan man laver læringsmiljøer i skolerne der fordrer kreativitet osv. Det punkt er imidlertid udskudt til konferencens anden dag. I stedet blev jeg mødt af nogle talere der i meget generelle vendinger fortalte om design, innovation og kreativitet – og hvordan det kan bruges på andre områder end opfindelsen af nye produkter (selvom den søde Damini talte meget om sin drypfri tepotte).

Enkelte af talerne havde nogle gode pointer. Så som, at innovation i praksis aldrig er tilfældig, men altid er resultatet af lang tids arbejde, eksperimenter og gjorte erfaringer. Mere end det er den pludselige lyse idé der kommer ud af intet. Som Damini Kumar sagde, kan kreativitet og innovation indlæres, og bruges på alle områder. De pointer tog jeg til mig, idet jeg ikke normalt betragter den kreative klasse som disciplineret. Mit indtryk er mere at det består af spradebasser uden sans for indhold og substans. Kunne det passe at der rent faktisk findes folk i de kreative brancher, der kan et og andet, og ikke bare er glorificerede reklamemænd (som vi kender og elsker dem fra 'Mad Men')?

Jeg er desværre ikke på konferencen i morgen, hvor det ellers skulle blive rigtigt interessant. Men ikke desto mindre må jeg sige at jeg er glad for, at Kommissionen har sat emnet på dagsordenen. Efter min mening skal man finde en måde, hvorpå man kan gøre børn og unge mennesker i stand til at skabe nye ting, og tage initiativer der hvor der er behov for det. Ligegyldigt hvor de er. Det kræver både flid, viden, selvstændighed og nye (frie) tanker. Hvordan man klarer dette, er det store spørgsmål. Personligt er jeg dog helt sikker på, at det ikke sker ved udenadslære, kanóner og deslige.

De europæiske strategier fremtiden er da også klare på dette punkt: I Europa kan vi ikke leve af at være gammeldags, men må tænke nyt, hele tiden. Danmark er en del af denne strategi hvilket gør den nuværende skolepolitik så meget mere paradoksal.

I øvrigt ser det ud til, at den næste 10-års strategi for Europa(s økonomi) vil blive vedtaget i Kommissionen allerede onsdag i denne uge. Og jeg tvivler stærkt på, at den vil kræve stopprøver for de små skolebørn.

2 comments:

mkm said...

..som skudt (skidt) ud af en kanon (fra en spædekalv)! Du er hurtig på aftrækkeren hr. Berg. Personligt går jeg selv ind for den sorteste skole, man overhovedet kan fremstille. Evt. fremstillet af mørkt stof. Men det lyder spændende. Innovation er jo virkeligt et "buzzword." Er der kød på skroget?

Ydermere beder jeg de herrer byde Anders velkommen, nu da jeg egenhændigt har udnævnt ham som Klasens officielle hofkorrespondent i Bruxelles. Tak herfar.

Christian said...

Jeg tager opfordringen op fra din chef og byder dig velkommen ombord på skibet, Bergerman! Det er alle tiders at du vil lege med herinde. Ser frem til flere indspark fra den officielle ad hoc-arbejdende europæiske hofkorrespondent.