Friday, March 20, 2009

Kammerater! Lad revolutionen begynde!

"Jeg er ingen Krøsus - i den store flotte stil. Jeg har ingen villa, sejlbåd eller bil."
Og jeg ved heller ikke særligt meget om finansmarkedet. Eller om finansmarkedets sammenbrud.

Og nok er jeg ikke meget for det pokkers relativitetsdiktatur, der af mange kulturelle snoaber presses ned over hovedet på folk - alt er sgu ikke lige godt - men jeg er på den anden side heller ikke lykkelig for de nuværende kaptajner på borgen. Jeg er dog langt fra gymnasietidens røde løbebane.

Troede jeg.

Min tidligere bank, Fiona Bank, har taget et milliardlån fra den danske stat for at kunne holde sig oven vande. En millard kroner, tænker jeg, det er godt nok mange penge.

På den anden side af Atlanten, i det forjætte land, har den amerikanske regering pumpet 162 milliarder dollars i forsikringsgiganten AIG. Det, tænker jeg, er godt nok mange penge.

Men hvad har et forsikringsselskab med finanskrisen at gøre? Tjo...

AIG har omkring 30 millarder dollars i banken. Det lyder meget godt, tænker jeg.
Men samtidig har AIG omkring 50 billioner dollars i forskringskrav mod sig. Heraf er ca. halvdelen forskringskrav for de dårlige lån, 401K, der blev givet i staterne.

De europæiske og asiatiske banker, der opkøbte lånene, skulle have sikkerhed for, at låntagerne kunne betale. AIG, stive af grådighed, var så garant for at lånene var sikre nok.

Men det var/er lånene ikke. Så nu skal AIG betale rigtigt, rigtigt mange penge. Alene i slutningen af september betalte firmaet 85 millarder dollar til amerikanske og udenlandske banker.

Nu er 25 billioner dollars immervæk en forholdsvis stor slat, specielt set i forhold til Fionia banks Stein Baggeriske investeringer, og den amerikanske regering har købt sig ind i banken for at holde den oven vande. For nylig pumpede kamerikanerne 170 millarder dollars ind i firmaet, hvorefter AIG kvitterede ved at udbetale millionbonuser til topchefer i firmaet.

Men lad da AIG gå ned: lad falde hvad ikke kan stå, ikke?

For lige at sætte tingene lidt i perspektiv, så er USAs samlede budget for indeværende år 3,6 billioner dollars. AIG skylder 25 billioner for 401Ks. Budget: 3,6 billioner. AIG: 25 billioner. 3,6 - 25...

AIG skylder, for blot de dårlige lån, næsten syv gange USAs budget.

Det er jo fuldstændigt vanvittigt! For at holde finansmarkedet, og verden som vi kender den, igang, har USA i realiteten overtaget AIGs skyldnerkonto.

Video: Ben Bernanke om AIG.
Video: 60 minutes om snyderiet og dets størrelse.

Samtidig styrtdykker aktiemarkedet og værdier for millarder og millarder og atter milliarder af kroner forsvinder i den blå luft! Folk brænder fingrene fordi deres huse ikke stiger i pris længere. Tænk engang at naturloven om at den pengemaskine ikke holder længere. Tænk engang at penge ikke bare kommer dalende ned ud af ingenting?

Og nu tager jeg rigtigt flaget ned fra væggen og puster støvet af.

Miljøet har det af helvede til; verdens vandresourcer går har det af helvede til; de fattige bliver sgu ikke mærkbart rigerere. Alt bliver drevet fremad mod profitoptimering, mod aktieejeres interesser. Der er sgu noget galt.

Og tager min rødgardiststøvler på og spænder snørrebåndene hårdt ind. Og så går revolutionen igang, mine herrer.

Nåja, måske lige efter jeg har set X-factor. Og Vild med dans. Og American Idol. Og brugt lidt tid på youtube. Og spist en durum nede på hjørnet. Og sovet lidt på det. Og givet en halvtredser til Folkekirkens nødhjælp. Og været bange for bandekrig. Og været lidt ræd for Islam. Og overvejet om det er nu, jeg skal købe Carlsberg-aktier. Og læst list på Berlingske.dk om affluence.org (facebook kun for millionærer). Og læst om vores kære landbrugskommisærs kommende 9 millioner kr. store farvel-og-tak pakke fra EU. Og har prøvet at være harm over det hele. Men hvad nytter det?

God tirsdag.

2 comments:

Mathias Østerlund said...

Jeg vil anbefale at professor Korsbak hver tirsdag, når Fogh sender propaganda ud til sit ugentlige pressemøde, blogger om revolutionen!

Hørt!

Christian said...

Ja, tilværelsen er grotesk meningsløs. Så det er bare med at få købt Carlsberg-aktier. De kan næsten kun stige nu, ikke sandt? Og se dog at få købt nogle fladskærme, iPods, samtalekøkkener, så vi dog kan få gang i hjulene igen. ”Hav en fortsat god dag” kan man næsten høre for sig. Den mentale krise skal nok erkendes før den finansielle krise løses.
Måske kunne Broder Korsbak overtales til at holde ugentlige taler a la Jan Gintbergs taler til nationen i tæskeholdet?