Saturday, October 17, 2009

- Til dem, der ikke troede på det - og damer, undskyld mig: Sut mig, og bliv ved med at sutte mig.



Sådan sagde Argentinas landstræner, Diego Maradona, efter sejren over Uruguay, som sikrede Argentina den sidste sydamerikanske VM-billet. Maradona har været under et kolossalt pres. Argentina har ikke misset et VM siden 1970 og råder over en fantastisk trup med Lionel Messi, som den mest funklende stjerne på fodboldhimlen. Spillet har dog aldrig rigtig været overbevisende for den fodboldglade nation og det har heller ikke gjort det bedre, at ærkerivalerne fra Brasilien er stormet derudaf med 1. pladsen. Der har altså været et kæmpe eksternt pres fra medier og befolkningen i al almindelighed, men også internt, hvor spillerne er begyndt at kritisere hinanden.

Derfor er Maradona, som på disse kanter nærmest er hellig, blevet voldsomt kritiseret og krævet fyret, så Maradona havde et stort behov for at svare igen:
”Journalisterne har behandlet mig som skidt, men vi kvalificerede os med ære. Jeg dedikerer sejren til det argentinske folk og min familie, men journalisterne har ikke fortjent det, for de har behandlet mig som affald. Den vellykkede kvalifikation er en tak til mine spillere, der spillede som mænd”

FIFA har åbenbart behov for at blande sig som moralsk overdommer og Sepp Blatter udtaler, at de ikke kan gøre andet end at åbne en disciplinærsag. Det har fået Maradona til at undskylde overfor kvinderne (og vel at mærke ikke andre):

”Jeg siger undskyld til kvinderne. Til min mor, til de argentinske kvinder, til de uruguayanske kvinder og kvinder i hele verden. Men kun til dem, ikke til de andre personer”

Der skal selvfølgelig være en eller anden form for regulering af, hvad man må sige i forbindelse med en fodboldkamp, men jeg synes det moralske overdommeri tager overhånd, hvis Maradonas 'sut-kommentar' får store konsekvenser. Det er en menneskelig reaktion at svare igen, når man har været under et ekstremt pres og udsat for heftig kritik.

Ligeledes mener jeg heller ikke, at man kunne klandre Morten Olsen for at tage til genmæle efter den vellykkede kvalifikation mod Allan Pedersen fra Ekstra Bladet, som i lynchstemningen sidste efterår før Portugal-kampen stemplede det danske landshold, som det ringeste landshold i 30 år. Det ville faktisk være fuldstændig menneskeligt. Fodbold handler jo nemlig om mennesker af kød og blod, som har nogle selvstændige holdninger og følelser og derfor mener jeg, at man skal passe på med at gokke folk alt for hårdt i nøden, hver gang de kommer med nogle ærlige, oprigtige og umiddelbare ytringer. Fodbold lever af umiddelbarhed og netop umiddelbarheden praktiserede Maradona i den næstsidste kamp i kvalifikationen, da Argentina scorede dybt inde i overtiden til 2-1 i Peru, hvor han gik amok i en sand målrus:

http://www.youtube.com/watch?v=OfUXO288ao4&feature=related

1 comment:

mkm said...

Han skal nok overleve på jobbet, nu de er videre. Men et eller andet sted skal man trække en grænse for trænere og spilleres sprogbrug, men selv om det er underholdende og livsbekræftende at se sådan passion udfoldes, så kunne den lille tykke vel nok have udtrykt sin glæde på anden måde.